FAQ

Algemene vragen

Hoe kan ik contact met jullie opnemen?

De eenvoudigste manier om contact met ons op te nemen, is via het contactformulier. We doen ons best om zo snel mogelijk contact met je op te nemen.

Kan ik een stofstaal ontvangen voordat ik een kussen koop?

Als je vóór de aankoop niet zeker bent welke stof je wilt kiezen, kunnen we je gratis tot drie stalen per stofsoort toesturen. Bezoek de pagina met stofstalen en kies de stoffen die je graag wilt ontvangen.

Zit er garantie op mijn kussens?

Je hebt een wettelijke garantie van 6 maanden na levering. De details over de garantie vind je in onze Algemene Voorwaarden.

Naast de reguliere garantie van 6 maanden geven we een formele garantie van maximaal 2 jaar op de integriteit van de vullingen en bekledingen. Verkleuring van de stoffen is hiervan uitgesloten, omdat dit om vele redenen buiten onze invloed kan optreden. Het aankoopbewijs geldt als bewijs voor deze garantie.

Specificaties en eigenschappen

Moet ik kussens op mijn exacte maten bestellen?

In de meeste gevallen wel, bestel het kussen in de exacte maten die je nodig hebt. Maar er zijn uitzonderingen:

  • Als het kussen tussen twee fysieke obstakels zit, zoals muren of armleuningen, trek dan 1 cm van de kussenbreedte af om kreukvorming te voorkomen.
  • Als er meerdere kussens naast elkaar liggen, trek dan aan de raakzijde 0,5 cm van elk kussen af, zodat ze beter op elkaar aansluiten.
Hoe grote kussens kan ik bestellen?

De maximale afmeting voor schuimkussens uit één stuk is 230 cm lengte en 100 cm diepte. We kunnen probleemloos langere hoezen maken, maar dan verandert het type vulling: bij extra grote afmetingen wordt de schuimkern ofwel uit meerdere delen samengesteld (verlijmd) of gebruiken we een losse vulling van schuimvlokken om de gewenste stabiliteit en vorm te garanderen.

Hoe meet ik een rugkussen?

Bij het berekenen van de hoogte van het rugkussen hoef je de dikte van het zitkussen niet van de hoogte van het rugkussen af te trekken. Voer in de kussenconfigurator de totale hoogte in die je kussen moet hebben, en wij trekken de dikte van het zitkussen automatisch af (aangezien het rugkussen op het zitkussen rust).

De totale hoogte van het rugkussen hangt af van je voorkeuren; het kan overeenkomen met de hoogte van het meubel, of iets lager of hoger zijn.

Is het mogelijk om klittenband te bevestigen?

Klittenband is praktisch om je kussen op zijn plaats te houden. Tijdens het bestellen kun je deze optie kiezen en je kussens worden geleverd met aangenaaide klittenbandsluitingen. De tegenoverliggende zijde van het klittenband kleeft vanzelf en kan gemakkelijk op elk oppervlak worden bevestigd.

Kan ik alleen een kussenhoes bestellen?

Ja, je kunt ook alleen een kussenhoes voor je kussen bestellen. Dit is ideaal om je bestaande kussen een nieuwe look te geven, zonder de volledige prijs te betalen.
Om alleen de hoes te bestellen, zoek je het passende binnen- of buitenkussen en op de productpagina kun je dan selecteren dat je alleen een hoes wilt.
Geef bij de maat van de hoes de exacte maat van de vulling (zonder hoes) aan. De hoes is altijd iets kleiner dan de vulling, zodat deze strak zit.

Kan ik alleen kussenvullingen bestellen?

Ja, je kunt ook alleen een kussenvulling voor je kussen bestellen. Dit is ideaal om je bestaande kussen een nieuwe look te geven, zonder de volledige prijs te betalen.
Om alleen de vulling te bestellen, zoek je het passende binnen- of buitenkussen en op de productpagina kun je dan selecteren dat je alleen een vulling wilt.
Geef bij de maat van de kussenvulling de exacte maat van de vulling (zonder hoes) aan.

Kan ik de stof ook per meter kopen?

Ja, je kunt bij ons ook alleen de stof bestellen. Gebruik hiervoor ons contactformulier. Geef daarbij de naam of het nummer van de gewenste stof en de benodigde hoeveelheid aan. Op basis daarvan doen we je een aanbod.

Bevat het kussen etiketten?

Ja, in elk kussen is een Zotra-label genaaid. Als je de kussens echter zonder deze etiketten wenst, geef dit dan aan in het opmerkingenveld tijdens het bestelproces. Wij zullen hier rekening mee houden en je kussens dienovereenkomstig produceren.

Hoe dik moeten mijn kussens zijn?

Normaliter worden voor binnengebruik dunnere zitkussens gebruikt en voor buitengebruik dikkere. Dit is echter geen vaste regel, en persoonlijke voorkeuren kunnen variëren.
Het is belangrijk om op te merken dat hoewel dikkere kussens meer comfort bieden, ze ook duurder zijn en de vorm van het meubel kunnen veranderen, waardoor het ergonomisch minder prettig in gebruik is. Sommige meubeltypes zijn zo ontworpen dat ze kussens nodig hebben om de optimale zithoogte te bereiken. In dergelijke gevallen dien je contact op te nemen met de meubelleverancier voor de aanbevolen kussendikte.

Kan ik mijn eigen stof meebrengen?

Ja, we kunnen kussens maken van jouw stof. Neem hiervoor contact met ons op via het contactformulier en we geven je alle nodige informatie over het proces.


Onderhoudsinstructies en gebruik

Kan ik mijn kussen buiten gebruiken?

Al onze buitenkussens zijn geschikt voor gebruik buitenshuis. Bij vorst en slecht weer raden we echter aan om de kussens binnen of op een veilige plek buiten op te bergen.

Zijn de kussens waterdicht?

Al onze stoffen voor buitenkussens zijn waterafstotend. De naden en ritsen zijn echter niet 100% waterdicht. Daarom raden we je aan de kussens bij langdurige regen binnen of in een droge buitenberging op te bergen. Om het kussen waterafstotend te maken, raden we aan de OA Sofa-Protector impregneerspray te gebruiken.

Is het veilig om de kussens het hele jaar buiten te laten liggen?

Aangezien de kussens waterafstotend en niet waterdicht zijn, is het aan te raden de kussens in de winter op een droge en stofvrije plaats op te bergen.
Zorg ervoor dat de kussens van binnen en van buiten droog zijn en open de ritsen zodat het kussen kan ademen en er geen schimmel kan ontstaan.

Mijn kussen heeft een vlek. Hoe kan ik die verwijderen?

Het is het beste om vlekken direct te verwijderen met een doek of een zachte borstel, eventueel met wat lauw water en een milde zeep.
Als de vlek blijft bestaan, gebruik dan een van de aanbevolen reinigingsmiddelen, zoals de OA Sofa-Care bekledingsreiniger.

Zijn mijn kussenhoezen wasbaar?

Bij de aankoop van het kussen heb je speciale onderhouds- en wasinstructies ontvangen, afgestemd op jouw kussentype. Gebruik deze als leidraad om de beste methode te kiezen voor het reinigen van je kussens.
Niet alle kussens kunnen in de wasmachine gewassen worden, aangezien bij sommige kussens de hoes niet verwijderd kan worden. Dit geldt bijvoorbeeld voor kussens met knopen.

Welke adviezen zijn er voor het onderhoud van mijn kussens?

Om de levensduur van je kussens te verlengen, dien je de volgende maatregelen in acht te nemen:

  • Klop ze af en toe op, zodat er meer lucht in het kussen komt.
  • Als de kussens nat worden, droog ze dan grondig om schimmel te voorkomen.
  • Stel je kussens niet bloot aan direct zonlicht, dit kan de stof beschadigen en doen verkleuren.
  • Open de hoezen af en toe om het kussen te luchten.
  • Als de kussenhoes beschadigd is, gebruik deze dan niet verder en bestel een vervangende hoes om de vulling te beschermen.
  • Ook al zijn kussengevechten leuk, we raden af om onze kussens hiervoor te gebruiken.
  • Als de kussens vuil of gevlekt zijn, reinig ze dan zo snel mogelijk om permanente verkleuringen te voorkomen.

 

Hebben de kussens een wasvoorschrift erbij?

Bij je bestelling ontvang je van ons een gedetailleerde reinigingshandleiding. Hierin vind je alle nodige informatie om je kussens correct te verzorgen en te reinigen.


Betaling en facturatie

Welke betaalmethoden zijn beschikbaar?

De eenvoudigste manier om bij Zotra te betalen is direct via creditcard of via PayPal – in dat geval ontvangen we direct een betalingsbevestiging en maken we je bestelling klaar voor verzending.
Als alternatief kun je betalen via betaalpartner Klarna (via Sofort Banking) of met bankoverschrijving. In dat geval wachten we met het verzenden van je bestelling tot we de betaling op onze rekening hebben geregistreerd.

Wanneer kan ik mijn terugbetaling verwachten?

We streven ernaar om terugbetalingen binnen drie dagen na ontvangst van een retourartikel te verwerken. Houd er echter rekening mee dat je bank mogelijk meerdere dagen nodig heeft om de betaling weer op je rekening te boeken. Daarom vragen we je om tot tien werkdagen na de retourzending van het artikel te wachten voordat je contact met ons opneemt over je terugbetaling. We informeren je per e-mail zodra je terugbetaling is verwerkt.


Bestelling en levering

Kan ik zonder account bestellen?

Bij ons heb je de mogelijkheid om als gast te bestellen, zonder een account aan te maken. Dit maakt het bestelproces sneller en eenvoudiger voor je. Mocht je echter vaker bij ons willen winkelen, dan kan een account voordelig zijn om het overzicht over je bestellingen te behouden en het bestelproces in de toekomst te versnellen.

Naar welke landen wordt er geleverd?

Voor de meest actuele informatie, bezoek onze leveringspagina. Daar staan alle landen vermeld waarheen we leveren, samen met de verzendkosten.

Hoe lang duurt het om mijn kussens te produceren?

In de meeste gevallen wordt je bestelling binnen 14 werkdagen (uiterlijk na 30 dagen) voltooid en vervolgens verzonden. Afhankelijk van de bestemming kan de levering tot 7 dagen duren. Echter, zowel de productie- als de levertijden zijn vaak aanzienlijk korter.

Zijn de genoemde prijzen inclusief btw?

Ja, alle vermelde prijzen zijn inclusief btw. Dus, wanneer je een bestelling plaatst, zijn er geen verborgen kosten of extra belastingen die later kunnen worden toegevoegd. De prijs die je ziet, is de uiteindelijke prijs die je betaalt. Dit maakt het winkelen eenvoudiger en transparanter voor je.

Hoeveel bedragen de verzendkosten voor mijn bestelling?

De verzendkosten zijn afhankelijk van het land van levering en de grootte en het aantal kussens. Meer informatie hierover vind je op onze leveringspagina.

Kan ik mijn bestelling annuleren?

Om je flexibiliteit bij je bestelling te bieden, zetten we deze gedurende 24 uur na plaatsing in de wacht. Binnen deze periode kun je probleemloos aanpassingen doen of zelfs de volledige bestelling annuleren.
Na deze 24 uur en de start van de productie zijn maatwerk aanpassingen nog wel mogelijk, maar het materiaal en de vulling van het kussen kunnen niet meer worden gewijzigd.
Zodra de productie is voltooid, zijn helaas geen wijzigingen meer aan de artikelen mogelijk. Daarom raden we je aan alle gegevens zorgvuldig te controleren en benodigde wijzigingen onmiddellijk mee te delen.

Mijn bestelling is niet aangekomen. Wat moet ik doen?

Elk pakket dat we verzenden heeft een trackingnummer waarmee je de voortgang van de levering kunt volgen. Als de levertijd 7 dagen overschrijdt, neem dan contact met ons op via onze contactpagina. We zullen proberen de leveringsvertraging zo snel mogelijk op te helderen.

Wat te doen als je pakket beschadigd is?

Als je pakket bij levering beschadigd of opengescheurd is, neem het dan niet aan. Informeer de bezorger dat je de levering weigert. Het pakket wordt dan automatisch naar ons teruggestuurd.
Zodra het bij ons aankomt, controleren we de inhoud. Als alles in orde is, verpakken we je bestelling opnieuw en sturen we deze opnieuw naar je toe.


Retouren en klachten

Wat moet ik doen als ik niet tevreden ben met de kwaliteit?

We doen ons uiterste best om kwaliteitsproducten te leveren die aan je verwachtingen voldoen. Mocht dit niet het geval zijn, stuur dan elke klacht die je hebt naar info@zotra.de. Voor een snellere oplossing van de zaak, voeg foto's van het betreffende product toe.
Jouw tevredenheid heeft voor ons de hoogste prioriteit, we zullen proberen je zaak zo snel mogelijk op te lossen.

Is het mogelijk om mijn maatwerk kussens te retourneren?

Aangezien de producten worden gemaakt volgens jouw individuele specificaties, kun je ze niet naar ons terugsturen en een terugbetaling ontvangen.

Ik wil mijn bestelling wijzigen. Wat kan ik doen?

Om je de mogelijkheid te geven wijzigingen of annuleringen aan te brengen, houden we elke bestelling 24 uur na plaatsing vast. Binnen deze tijd kun je gratis wijzigingen aanbrengen of de bestelling annuleren.
Zodra deze 24 uur voorbij zijn en de productie is gestart, kun je nog steeds aanpassingen aan de grootte van het product doen, maar wijzigingen aan het kussenmateriaal en de vulling zijn dan niet meer mogelijk.
Zodra de productie is voltooid, kunnen er helaas geen wijzigingen meer aan de producten worden aangebracht. We raden je daarom aan je bestelling zorgvuldig te controleren en zo snel mogelijk wijzigingen door te geven.

Wat gebeurt er als mijn kussens niet passen?

Als de kussens niet passen door een fout van onze kant, zullen we elke verkeerd uitgevoerde bestelling graag corrigeren. Een terugbetaling is echter niet mogelijk. Als je als klant de verkeerde maten hebt besteld, is het jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je de juiste afmetingen hebt opgegeven.
Als de fout niet door ons is veroorzaakt, bieden we je ter mitigatie van de situatie een korting aan om de kosten voor de vervangende aankoop zo laag mogelijk te houden.

Ik heb kreukels op mijn kussen, is dat normaal?

De kussenvulling en de kussenhoes zijn niet met elkaar verbonden, zodat ze afzonderlijk van elkaar kunnen bewegen, wat kan leiden tot het ontstaan van kreukels. Dit is een normale eigenschap van het product.

Creëer je unieke zitkussen

Optimaal comfort, perfect afgestemd op je wensen.